.:: Fias Tekakor ::.

 
Jag måste säga att tekakorna som jag gjorde igår, när jag mixtrade om ett recept, de blev riktigt goda. Så jag tänkte dela med mig utav receptet. Det går nog säkert att tillsätta mer havregryn eller lantbrödsmjöl och minska mer på vetemjölet om man så vill.
 
Detta recept blir 25-30 stycken små tekakor
(vill man inte ha dem små, bakar man ut dem större).
 
Fias Tekakor
 
1 paket jäst
5 - 5½ dl vetemjöl
4 dl havregryn
3 dl mörkt lantbrödsmjöl
0,5 tsk salt
0,5 dl brödsirap
100 g flytande smör eller margarin
5 dl mjölk
 
  • Häll mjölken över havregrynen och låt stå en stund. Häll sedan i brödsirapen och smöret och värm denna blandning till 37 grader.
  • Smula ner jästen och lös den i degvätskan. Häll sedan i salt, lantbrödsmjöl och vetemjöl. Blanda samman detta till en deg. Låt detta jäsa i 30 minuter.
  • Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Forma små bullar och kavla (eller banka med handen) till platta tekakor. Nagga tekakorna med en gaffel och låt sedan jäsa i 30 minuter.
  • Strö eventuellt lite mjöl över tekakorna och grädda dem i 250 grader i 5-7 minuter. (Om du gör tekakorna större gräddar man dem lite längre).
 
 
Foto: Ann-Sofie
 

Kommentarer
Postat av: Emilie

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,
Emilie
Hittarecept.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback