.:: HPV ::.


 
I samband med Tampons For Frees nya kampanj HPV, så tänkte jag ta och skriva lite om detta ämne. Då det faktiskt är ett viktigt ämne att belysa.
 
Vet förresten alla vad HPV är?
 
HPV (Humana papillomvirus) är ett virus som smittar genom sexuell kontakt. HPV är dessutom världens vanligaste sexuellt överförbara infektion. Både kvinnor, män, flickor och pojkar kan smittas. Sedan 70-talet kan man se samband mellan HPV och livmoderhalscancer. HPV kan även bidra till andra olika cancerformer, så som cancer i vulva och vagina, livmoderhalscancer, cellförändringar, kondylom, tonsillcancer, cancer i anus (hos både kvinnor och män) och peniscancer. Varje år drabbas ca 800 personer i Sverige av olika cancerformer som orsakas av Humana papillomvirus. Ungefär ca 450 stycken utav dessa insjuknar i livmoderhalscancer.
 
Ett sätt att skydda sig emot detta virus är att vaccinera sig med HPV-vaccin (det ger inte 100% skydd), dessutom är det viktigt att gå på regelbundna gynekologiska cellprovstagningar där man kan se cellförändringar och cancer i livmodershalsen. Dessutom kan man minimera risken med att använda kondom och minimera sina sexpartners. Flickor och kvinnor kan ta de bägge vaccinerna som finns, då dessa skyddar mot HPV-typen som orsaker livmoderhalscaner. Dessa kan tas av flickor/kvinnor i åldrarna 9-26 år. Det ena vaccinet skyddar mot förstadier till cancer i vagina och vulva och även mot kondylom, detta vaccin kan vuxna kvinnor som är upp till 45 år ta. Detta vaccin kan även skydda om man tidigare har haft en cellförändring på livmodershalsen som har behandlats eller läkt ut. Med vaccination minskar risken för nya cellförändringar och förstadier till livmoderhalscancer. Pojkar och män mellan 9-26 år, kan ta ett utav dessa vaccin för att skydda sig mot kondylom.
 
Vem ska helst inte vaccinera sig? Man ska inte vaccinera sig om man är överkänslig mot substanserna i vaccinet. Kvinnor som är gravida ska heller inte vaccinera sig. Om man har en svår febersjukdom ska man avstå från att vaccinera sig.
 
För mer nyttig information, gå in och läs här ---> HPV
 
Mina egna tankar kring detta: Jag måste medge att HPV är skrämmande när jag läser om det. Själv vet jag inte riktigt ännu vad jag står kring själva vaccinationen, då jag har läst om vissa som har råkat ut för biverkningar när jag googlar runt för att läsa litegrann. Men egentligen är det ju som med de flesta vaccinationer, inget av dem är 100% säkert, det finns alltid någon därute som råkar ut för någon biverkning. Så varför ska man inte vaccinera sig emot detta? Detta är ju trots allt en vaccination som är för en riktigt bra sak. Jag börjar luta åt ett lite mer positivare håll än tidigare efter denna kampanj. Så det är mycket möjligt att jag kanske kan tänka mig att vaccinera mig. Så jag ska fortsätta att suga åt mig mer information kring detta ämne, det hela slutar väl med att jag till slut kommer att vaccinera mig. Är det någon som läser detta inlägg som har några egna erfarenheter utav detta? Kommentera gärna.
 
Här finns bl.a. en levnadsberättelse att ta del av kring cellförändringar ---> Ensam är stark?
 
 
Bildkälla: hpv-vaccin.se/
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback