Utvärdering av Valio OLO

Jag har varit testpilot hos Smartson och fick prova nya lättsockrade Valio OLO, jordgubb-blåbär och persika-passionfrukt. I denna yoghurt är det 30% mindre tillsatt socker jämfört med de andra OLO-produkterna, dessutom är det mer frukt och bär i dessa. Denna yoghurt är dessutom probiotisk, vad är nu detta kanske ni tänker? Jo, OLO innehåller två glutenfria fibrer som hjälper till vid matsmältningen, den är låglaktos, gjord på färsk mjölk och innehåller D-vitamin.

Nu till vad jag tycker om dessa två sorter som jag fick smaka.

"Valio OLO är krämig och väldigt god. Jag kan inte avgöra vilken utav dessa två smaker som jag gillade mest då jag tyckte att båda två var lika goda. MEN jag tycker att den var väldigt söt för att vara lättsockrad. Så för min del skulle ni gärna kunna få minska ännu mer på sockret på dessa produkter. Jag tror nämligen att när dessa yoghurtar innehåller mer frukt och bär, så kommer det naturliga fruktsockret också fram och gör sin inverkan i produkten. Därav så går det säkert att minska ännu mer på sockret i dessa produkter. Priset var ganska överenskomligt, 2 stycken små yoghurtar för 11.90:- hos Ica Maxi (om jag inte minns helt fel). Det beror ju på vad man som kund jämför med. Det är som sagt två stycken mellanmål för priset 11.90:- Det är bättre att klämma i sig två yoghurtar för det priset än en kaloribombs chokladkaka för ca 20:-. Vad mår kroppen bäst av? Det säger sig självt... yoghurt".

Min mor provade även en utav varje smak på Valio OLO som jag hämtade ut. Hennes kommentar var: "Krämig och god, men den är alldeles för söt för min smak".

  • Två önskemål ifrån min sida är: göra produkterna mindre söta samt även göra lite större förpackningar. Varför inte behålla de som redan finns samt även göra några i större förpackningar. Då kan konsumenten själv få välja mellan en liten eller en stor förpackning när de är ute och handlar i matvarubutiken.

Mitt betyg: 3,8 av 5

Jag hade gett denna produkt ett högre betyg om den inte hade varit så söt.

Däremot i krämighet och god smak får den 5 av 5 i betyg utav mig.

Gå gärna in och läs på Valios hemsida, klicka på bildkällslänken, så kommer du vidare dit...

 

Bildkälla: Valio

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback