Utvärdering del 3 - Foton med Canon Legria HF M406

I detta inlägg tänkte jag visa 3 foton som jag testade att ta med videokameran i autoläget. Jag blev förvånad över vilket bra resultat det blev med den. Jag tyckte det blev bättre bildkvalité på fotona som blev tagna med videokameran än med min lilla digitalkamera. När jag fotograferar med min digitalkamera när det inte är så mycket belysning i ett rum, kan bilderna ibland bli suddiga eller oskarpa/korniga. Vilket det inte blev med korten i videokameran. Jag tog ett kort på den ena vovven när hon ligger på pläden, när det endast kommer in lite ljus ifrån fönstret (det var inte ens sol utomhus) när resten av rummet var dunkelt.



Det andra kortet tog jag på den andra vovven, ute i köket när lyset var tänt.



Det tredje kortet provade jag att ta ut ifrån ett filmklipp som jag redan hade filmat med videokameran, just för att se hur bildkvaliten blev. (Jag tycker att det var roligt att det gick att ta ut foton ifrån ett filmat filmklipp). I kortet ifrån filmklippet provade jag även funktionen "Touch Decoration", det är en rolig extra funktion som finns i videokameran. Med den kan jag stämpla märken i filmen under tiden som jag filmar. I mitt fall valde jag röda hjärtan. Resultatet att ta ut ett foto ifrån ett filmklipp blev inte lika bra som när man fotograferar direkt med videokameran. Kortet blev inte lika skarpt, men det är inte så mycket man märker av nämnvärt. Ska man ändå inte förstora kortet, så märker man inte någon större skillnad. Men det beror som sagt på hur petig man själv är som person.




Så mycket är nog tack vare Canon Legrias bildstabilisering, som gör att jag slipper få oskarpa eller suddiga kort när det är lite dunkelt i ett rum, trots att jag tar kortet på fri hand utan något stativ. Samt Legrias Full HD CMOS Pro sensor, som tydligen har ett brett dynamiskt omfång och som ger en avancerad prestanda i svagt ljus. Vilket jag märkte av när jag tog det första fotot i ett dunkelt rum med ett lätt, svagt sken ifrån fönstret. Dessutom är objektivet större och bättre i videokameran än i min digitalkamera. Videokameran har endast 2,4 megapixlar, men ska man ändå inte göra några jättestora förstoringar av sina fotografier, så klarar man sig långt på 2,4 megapixlar.

Användarvänligheten och funktionaliteten för att knäppa kort med videokameran (i autoläget) är så enkel som den bara kan bli. Det du ser i LCD pekskärmen är det du får med på fotot, vilket vem som helst fattar. "Knappen" för att knäppa ett foto sitter i LCD pekskärmens nedre vänstra hörn, det är en mörk liten ruta där det står "photo" med en vit text. Trycker man på den knäpps kortet och videokameran ger ifrån sig ett klickande ljud. Enklare än så kan det bara inte bli, vem som helst klarar av det. Även här överraskades jag utav mina förväntningar. Det var så lätt att fotografera med videokameran och korten blev bra. Jag trodde inte att bildkvalitén på fotona skulle bli så bra som de blev. Tummen upp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback