Utvärdering del 4 - Story Creator & Videobrowsern Pixela - Canon Legria HF M406

Nu har jag använt Story Creator för första gången, (eller för några dagar sedan om jag ska vara exakt), det tog sin lilla tid måste jag säga. Men allt nytt tar ju sin tid att lära. Här kommer en visning på mitt allra första Story Creator projekt som jag filmade. I detta färdiga alster har jag både använt Story Creator samt det medföljande videoredigeringsprogrammet Pixela. Jag hade en hel del problem i början och om jag hade läst användarhandboken först, kanske jag hade sparat in några timmar.

 

Be nice.. detta är som sagt mitt första försök.

 

 

Till denna video har jag använt mig utav några animationer som finns i Story Creator samt texterna som syns i början, så som frukost, morgonpromenad mm. De rörliga animationerna som jag använde var t.ex stjärnor, bubblor, snurrande färgade prickar. Sammanlagt finns det 8 olika rörliga animationer att välja på. Det finns även pennor och märken att använda sig utav, så att man kan skriva en egen text i filmen eller göra märken i filmen i form utav hjärtan och stjärnor ("hjärtmärkena" finns med i mitt förra inlägg, del 3). Det finns olika storys att välja mellan, jag valde "djur och barn" när jag filmade denna. Utöver "djur och barn" finns det 5 olika teman till att välja på, så som: resor, fest, högtidligheter, blogg och obegränsad. I varje tema finns det olika underrubriker att välja på som man kan filma. I mitt fall valde jag: frukost, morgonpromenad, lekdags, dags för en tupplur, middag och lekdags. Denna text gick sedan att printa in i videoklippet, under tiden som man filmar. Story Creators användarvänlighet tyckte jag var krånglig, jag börjar dock få lite kläm på det, vilket beror på att jag börjar hitta lite lättare i menyerna. Dock tycker jag att Story Creatorn är en rolig extra funktion i videokameran.

 

Något jag bör tillägga är att jag har en del kvar att lära än. I början satt jag och klickade runt själv i videokamerans menyer och funktioner. Något jag trodde var att jag skulle kunna lägga in text och dekorationer efteråt när jag redan hade filmat klippen, vilket jag inte har lyckats att göra. Jag kan endast lägga in text och dekorationer under tiden som jag filmar mitt klipp. När jag senare läste i användarhandboken, så läste jag att det gick inte att göra detta med denna modell. Enligt användarhandboken är det endast modellen HF M46 (och inte denna modell HF M406) som kan dekorera filmsekvenser efteråt. Jag hade även viljat kunna dekorera filmsekvenser i efterhand när de redan är inspelade. Det är inte alltid så lätt att dekorera ett filmklipp samtidigt som man håller i videokameran och filmar. Men då det inte går att redigera ihop filmklippen direkt i videokameran, så kommer det medföljande videoredigeringsprogrammet Pixela till en stor nytta, vilket är bra.

 

Videobrowsern Pixela påminner litegrann om Windows Movie Maker. Den är lätt att använda och den har enkla basfunktioner att använda till videoklippen. Användarvänligheten är väldigt god och enkel. I programmet kan man trimma och klippa sina videoklipp. Man kan lägga till övergångar mellan videoklippen, det finns 5 stycken att välja mellan. Jag använde mig endast utav en och samma övergång, när videon bytte klipp. Man har även möjlighet att lägga till musik i sin film, samt ta bort ljud ur filmen. Sedan kan man lägga till text i filmen (några exempel i min film är: "gott, gott i gott, gott", "jag älskar snö", "nom, nom, nom, nom"). Sist men inte minst så kan man justera ljudet i filmen och så kan man välja vad man vill ha för filformat på sin film. Jag passar på att visa en skärmdump på programmet Pixela, så att ni kan få en hastig överblick hur det ser ut.

 

 

Mina betyg ang Story Creator och Videobrowsern Pixela är nu i början:


Story Creator

Användarvänlighet: 3 av 5

Mina förväntningar: 3 av 5

Funktionalitet:         4 av 5


Då Story Creatorn var lite krånglig så tycker jag att den i överlag hade kunnat varit enklare att hantera än vad den är nu. Animationerna är kategoriserade som nummer, man får gissa sig till vilket animation som är nummer 1, nummer 2 etc. (om man inte har lärt sig att t.ex de flygande stjärnorna är nummer 5 i menyn). Dessutom hade det varit roligare om det hade funnits fler animationer att välja på än åtta stycken. Det känns lite dumt att det inte går att lägga till de rörliga animationerna samt text efteråt i sina inspelade filmklipp. Sedan tycker jag att det borde ha funnits mer vägledning om Story Creatorn i användarhandboken. Men trots allt så är Story Creator en rolig extra funktion i videokameran.

 

 

Videobrowsern Pixela

Användarvänlighet: 5 av 5

Mina förväntningar: 3 av 5

Funktionalitet:         5 av 5

 

Jag hade förväntat mig lite mer utav programmet Pixela. Det hade varit roligare om det hade funnits fler övergångar att välja på och om det hade funnits ett lättare sätt att lägga in för och eftertexter på i filmen. Lite tråkigt är det att det bara går att lägga till musikfiler i WAV format i programmet. Ett stort plus är att användarvänligheten är så pass enkel så att vem som helst kan använda det utan krångel och kunskap. Programmet gör helt enkelt det, den ska med enkla basfunktioner.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback