Utvärdering del 1 - Canon Legria HF M406

När jag fick hem videokameran var mina förväntningar väldigt stora. Det skulle bli så roligt att få testa att filma med videokameran (då jag älskar att filma, men tyvärr inte äger någon videokamera själv), dessutom att få värdefulla minnen att behålla inför framtiden.

 

Något som var negativt vid upp packningen när jag hade fått hem videokameran var:

  • Inget inbyggt minne i videokameran.
  • Inget medföljande UV-filter till videokameran.


Det första jag fick göra var att bege mig ner på stan på jakt efter ett minneskort att köpa till videokameran för att kunna börja att filma med den. Minneskort är som sagt lätta att hitta. Ett tips är att titta runt i olika butiker vad de tar för sina minneskort, då priserna varierar från butik till butik. Det andra som var lite tråkigt var att det inte fanns något medföljande UV-filter till kameran, jag har varit ute och letat överallt. På ett ställe hade de det inte hemma och på de restrerande ställena sålde de inte några UV-filter med 43 centimeters gänga. Det ska finnas att köpa 43 cm UV-filter till denna kamera enligt Canon, men det verkar vara svårt att få tag i ett sådant till denna kamera med detta mått. Det enda sätt blir för mig att fortsätta leta efter ett sådant ute på internet. Ett UV-filter är bra om man ska filma ute när det är väldigt ljust, samt så är det en "billig försäkring" om kameralinsen skulle få en stöt eller om t.ex ett barn skulle peta in fingret där. Dessutom skyddar ett UV-filter emot damm och smuts. Det är lättare att rengöra ett UV-filter än linsen i kameran, samt lättare och billigare att byta ut ett UV-filter som har gått sönder än linsen i kameran.

Däremot några positiva saker med kameran som jag upptäckte vid uppackningen var:

  • En medföljande fjärrkontroll till videokameran.

  • Ett medföljande videoredigeringsprogram (en lättare variant) till datorn.


Dock klagar jag inte, utan det var bara några negativa samt positiva punkter som jag kom på i all hast. Samt att det är ett bra tips att investera i ett UV-filter, som både är bra vid filmning och som är bra att ha som ett skydd till videokameran. Mest dåligt är det att större elektronikkedjor som t.ex Siba, Expert, Elgiganten, inte säljer tillbehören till denna kamera, när några utav dem säljer videokameran i butiken. Expert ville inte ens ta hem ett 43 centimeters UV-filter vid förfrågan, de hävdade att det var för krångligt och att ingen köper ett sådant. Varför inte ta hem ett, när en kund frågar som vill köpa ett sådant? Siba i sin tur säljer videokameran, men säljer inga tillbehör till den.

Nästa steg blir nu att gå igenom videokameran och försöka lära sig den, det ska bli både roligt och lärorikt. Återkommer senare med uppdatering i del 2 av min utvärdering.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback