Utvärdering av Arla kökets Smetana

Idag kommer en utvärdering ifrån mig angående produkten Arla kökets Smetana (se bilder längre ner i blogginlägget). Jag har ännu en gång varit testpilot hos Smartson. Mycket trevligt, måste jag säga.

Designen på Arla kökets Smetana känns för mig stilren, snygg och modern. Den sticker ut i hyllan och den hittas lätt, vilket är positivt. Den är lätt tillgänglig på Ica Maxi och har ett pris på 11,90:- vilket inte känns alltför dyrt.

När jag öppnade burken passade jag på att smaka utav den, den kändes rätt syrlig och fräsch. Smaken hamnade nånstans mitt emellan gräddfil och creme fraiche. Den var tjock, krämig och fettrik. Jag kan ungefär säga det som att Smetana smakade ungefär som syrlig grädde. Jag kan tänka mig att denna produkt passar ypperligt bra att laga mat på.

Till en början hade jag svårt att bestämma mig för vad jag skulle göra på Smetana. Jag googlade runt på en massa olika recept. Till slut bestämde jag mig för att prova att göra en vaniljkräm på Smetana som jag skulle äta tillsammans med en smulpaj gjord på äpplen. Det tyckte jag lät spännande, jag var mer nyfiken på att se hur Smetana skulle smaka tillsammans med en efterrätt än till en varmrätt.

Vaniljkrämen bestod utav:
2 dl Smetana
1½ msk strösocker
½ krm vaniljpulver
en liten skvätt mjölk

Jag vispade ihop detta och resultatet såg ut som vispad grädde. (Se bild längre ner).

Jag gjorde sedan en smulpaj som bestod utav vetemjöl, havregryn, cocos, smör, äpplen, kanel och socker. Sedan serverade jag smulpajen tillsammans med vaniljglass och vaniljkrämen som var gjord på Smetena.

Den syrliga smaken på vaniljkrämen gifte sig riktigt bra tillsammans med sötman ifrån glassen och smulpajen. Detta kan jag rekommendera om man gillar syrlighet tillsammans med sötma. Jag rekommenderar dock att man ska äta glass tillsammans med detta, smakupplevelsen blir mycket bättre tillsammans med det. Det blev en lite annorlunda kombo, som faktiskt passade riktigt bra ihop. Är man sugen på att prova något nytt på efterrättsfronten, prova då detta och se efter om detta är någon hit för dig. Jag kommer att göra detta igen någon gång framöver.

Mitt betyg på vaniljkräm gjord på Smetena blir:
3,9 av 5

Men då jag även smakade på Smetana direkt ur burken,
så tänkte jag även ge ett betyg på Smetana som den är naturell.

Mitt betyg på Smetana blir:
4,7 av 5

Jag kommer definitivt att köpa Smetana igen.
Men nästa gång ska jag prova att tillaga en maträtt på detta.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback