Underbara mintkyssar

Igår började jag att göra mintkyssar, som sedan fick stå och stelna över natten. Idag klickade jag på mörk choklad, så nu är de äntligen klara. Riktigt goda blev de. (Farligt goda måste jag säga, detta är mitt favorit marknadsgodis). Jag provade att göra en annan variant utav dem, där man slipper stå och koka smeten och hålla koll på temperaturen som ska ligga kring 115-120 grader. I detta recept rörde man bara ihop smeten och sedan rullade man kulor och tröck ut dem på plåten. Så den som har småbarn är detta ett ypperligt bra recept, för då kan även de vara med och hjälpa till. Så här kommer receptet för den som vill ha.

Mintkyssar

ca 70 st (små)

1 äggvita
4-5 dl florsocker (beroende på om äggvitan är stor eller liten)
2-4 droppar pepparmyntolja

Topping:
Mörk blockchoklad

  1. Vispa äggvitorna lite. Rör i drygt hälften av sockret. Droppa i pepparmyntoljan (och smaka av tills du är nöjd med mintstyrkan).
  2. Rör ner resten av sockret och blanda tills degen rullar runt som en boll i blandskålen, men är lite kladdig på ytan.
  3. Rulla till små kulor och platta ut dem till enkronestora pastiller. Lägg på smörpapper och låt torka i ett par timmar eller över natten, gärna på ett varmt ställe.
  4. Smält choklad i vattenbad och lägg en klick mitt på varje kyss. Låt stelna på svalt ställe. Förvara svalt med smörpapper mellan lagren.

 

 

 

Andra små tips: Vita mintkyssar med en gul nonstop ovanpå (istället för mörk choklad), då får du fina små stekta ägg istället. (Kanske en variant inför påsk?) Du kan även färga mintkyss smeten i olika färger med karamellfärg och lägga olika sorters choklad ovanpå eller olikfärgade nonstops, då blir mintkyssarna härligt färgglada istället. Väljer du nonstops istället för smält choklad, då måste du tänka på att du ska klämma dit nonstopen direkt på mintkyssarna när du plattar ut dem (när du gör steg 3 i receptet), innan smeten har torkat (därmed uteblir steg 4).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback