Suck...

det är då nåt ta me fan hela tiden. Idag såg jag en fisk som är sjuk :( Vår korallröda platy, har fått tre vita prickar på stjärtfenan och en vit prick på huvudet. Än så länge är det bara hon som har det... *Morr* Tydligen är den sjukdomen vanlig. "Vita prick sjukan", det är tydligen en parasit. För att föröka sig släpper den ifrån sig från fisken och dimper ner i gruset. Kläcks tror jag, och sätter sig på en ny fisk. Så nu blir det att åka till zoo i Falun och inhandla medicin så att inte fisken och ev. fiskarna dör. Hoppas bara att mina små bebisar klarar sig nu (som för tillfället är över 40 st i yngelhuset). Det var tur att jag satte mig in i det lite grann och läste om det på nätet först innan jag ringde, för jag ringde först till zoo i Borlänge. Och hon kunde ju i stort sett inte så mycket, lät som en ung tjej. Hon sa att jag skulle separera fisken och att det var lika bra att jag spolade ner den i toaletten. Med tanke på att medicin var ett gift så kunde den även ta kol på andra fiskar i akvariumet... (hmmm? låter lite konstigt, tycker jag). Det slutade med att jag ringde till zoo i Falun och fick prata med en kille som var insatt i fiskar. Han berättade nästan i stort sett det jag hade läst om. Eventuellt kunde man tydligen tillsätta ett salt som de har på zoo, det kunde hjälpa det också ibland. Det var även bra att ha i ibland till fiskarna i vanliga fall. Eller så kunde jag börja medicinera på en gång. (Då frågade jag det jag hade läst om, om det kunde ta kol på andra fiskar i akvariumet, medicinen alltså. För det kan tydligen vissa mediciner göra). Nej, inte det dom hade hemma nu. De hade ett sånt som de har slutat att sälja som var lite starkare, som har kunnat tagit kol på vissa fiskar. Så tydligen skulle det de hade hemma även gå bra fast att man hade yngel =) Ev. frågade jag om separation på fisken (när hon sa så på zoo), det var ingen idé sa han, med tanke på att de andra fiskarna förmodligen gick och bar på det, som sedan kunde bryta ut när deras immunförsvar försvagades. Så jag berättade om "rådet" jag fick från det andra zoo:et på telefon, så han undrade vem det var som hade sagt så. Så han nämnde nåt om att de hade haft en kille i Borlänge som kunde mycket om fiskar men som har slutat där. Hon i telefon i Borlänge sa att han tyvärr var borta idag och inte kunde hjälpa. Killen i Falun: -Ja han har ju redan slutat så han kan ju inte ge nåt råd nån annan dag heller :P Jag säger då det... Nej så idag när jag åker för att inhandla så kommer det att bli zoo i Falun kan jag säga...

Kommentarer
Postat av: malin

inge kul :( hoppas de går bra me fiskarna så dom blir friska :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback