jahapp...

..jag separerade platyn ändå, tänkte att det kan kanske minimera risken, med tanke på att hon har 4-5 prickar på sig. Med tanke på att jag inte har nåt "karantän"akvarium så satte jag ner henne i ett jättestort "glas" istället med lite "salt" som zoo sålde. Jag saltade även akvariumet, igårkväll såg jag att 2 guppy honor hade åkt på en varsin pytteliten prick. Jag hoppas för allt i världen att saltet hjälper, killen på zoo sa att det skulle göra det. ("Dumma jag" köpte den där andra medicinen ändå. Sen när jag sätter mig ner hemma och läser lite mer utförligare så... aldrig i livet att jag tänker hälla ner det till mina fiskar. :( (Medicinen ContraIck innehåller bl.a formaldehyd, står att det kan ge en cancer och även allergi vid hudkontakt. Och absolut undvika kontakt med huden. Sedan ska man lämna materialet och flaskan till inlämningsstället för farligt avfall. Om det är så farligt för mig, varför i hela friden ska jag ha ner detta gift till mina kära älskade fiskar? Dessutom måste man ha i mindre av denna "medicin" om man har känsliga fiskarter i akvariet som kan kola vippen, som t.ex tetror. Och hur kommer det då gå för mina stackars små bebisar? Då hade ju hon på Borlänge zoo rätt trots allt ang. medicinen, att den kan döda fiskarna...) Nej, då tänker jag minsann försöka få bort "vita prick sjukan" med detta salt som även är ett naturligt läkemedel mot svamp och parasiter. Skulle inte förvåna mig om det funkar lika bra. Varför, varför läste jag inte detta mer noggrant inne på zoo. Då hade de väl kunnat förvana mig, jädra *****. Nä istället säger de att ContraIck medicinen inte alls är farlig. Plus att man måste hålla på med ett jädra jobb efteråt, att filtrera akvarievattnet med aktivtkol för att få bort ämnena ur medicinen (hmmmm?). Nej, varför köpte jag både grejjerna? Ja det skulle va så bra sa hon på zoo att köpa båda två. Blahabla.. hon ville väl bara sälja mer :( (Hon vill väl att de ska dö, så att jag får lov att köpa nya fiskar :P) Förmodligen räcker det med saltet, som både är bättre för fiskarna, mig och naturen.

När jag inspekterade idag så har inte guppyhonorna åkt på några fler prickar. Inte heller platyhonan, hennes prickar ser dessutom lite mindre ut. Så nu hoppas jag att detta funkar, hoppas, hoppas, hoppas. Ska ha i lite mer salt igen till kvällen tänkte jag. Vi får väl se hur de ser ut till kvällen och imorgon. Jag antar att har de inte åkt på fler prickar, så fungerar det.

Kommentarer
Postat av: malin

hoppas det funkar nu!! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback